Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego są nagrodą za najlepsze reportaże. Głównie polskich autorów, ale nagroda ma uznanie także za granicą. W tym roku do konkursu zgłoszono rekordową liczbę publikacji - aż 145 pozycji. Wśród nominowanych znajduje się jeden komiks - wydane przez Timof Comics "Kroniki ze Stambułu tom 1".

Organizatorzy ogłosili listę 10 najlepszych reportaży wydanych w 2023 roku. Są to:

  • Marta Abramowicz, Irlandia wstaje z kolan, Wydawnictwo Krytyki Politycznej (Krytyka Polityczna)
  • Martín Caparrós, Ñameryka, przeł. Wojciech Charchalis, Wydawnictwo Literackie 
  • Ersin Karabulut, Kroniki ze Stambułu, tom 1, przeł. Ada Wapniarska, Wydawnictwo Timof Comics 
  • Katarzyna Kobylarczyk, Ciałko. Hiszpania kradnie swoje dzieci, Wydawnictwo Czarne
  • Michał Książek, Atlas dziur i szczelin, Wydawnictwo Znak Literanova 
  • Joanna Kuciel-Frydryszak, Chłopki. Opowieść o naszych babkach, Wydawnictwo Marginesy   
  • Fernanda Melchor, To nie jest Miami, przeł. Tomasz Pindel, Wydawnictwo Art Rage 
  • Małgorzata Nocuń, Miłość to cała moja wina. O kobietach z byłego Związku Radzieckiego, Wydawnictwo Czarne 
  • Paweł Pieniążek, Opór. Ukraińcy wobec rosyjskiej inwazji, Wydawnictwo W.A.B. 
  • Bartosz Żurawiecki, Ojczyzna moralnie czysta. Początki HIV w Polsce, Wydawnictwo Czarne.

Pod koniec maja, w czasie Targów Książki i tradycyjnego Dnia Reportażu, odbędzie się finałowa gala, na której poznamy zwycięską książkę, a jej autorka lub autor (oraz tłumacz/tłumaczka, jeśli będzie to książka zagraniczna) otrzyma główną nagrodę.  

Opis wydawcy komiksu "Kroniki ze Stambułu":


Oto historia Ersina Karabuluta, tureckiego autora komiksów. Jego, często smutnej, pogoni za sukcesem, drodze wiodącej od biednych przedmieść Stambułu przez prasę satyryczną na szczyt wydawniczy. Historia o tym, jak żył, czasem na pierwszej linii frontu, podczas wstrząsów i zawirowań politycznych w swoim kraju - powoli przechodzącym od demokracji do reżimu autorytarnego.

Bezlitośnie, ale zawsze z humorem, opowiadając o swojej karierze artysty i zwykłego obywatela, Ersin Karabulut maluje portret kraju rozdartego głębokimi antagonizmami politycznymi i społecznymi. Kraju, którego najnowsza historia składa się z przewrotów, nadziei, rozczarowań i dramatów. Kraju, w którym podstawowe prawa, uważane za definitywnie nabyte, są powoli atakowane i ograniczane. Kraju, w którym rysownik może zostać postawiony przed sądem, a nawet wtrącony do więzienia, przez premiera mającego coraz większą władzę.

Źródło: Timof Comics